DIDGERIDOO V JESKYNI 2017 - mezinárodní benefiční festival

Program festivalu DIDGERIDOO V JESKYNI · mezinárodní benefiční festivalO projektu festivalu v jeskyníchPartneři festivaluKontakty

Za pořádající organizaci Jeskynní tep o.s. mi dovolte tradičně poděkovat a zveřejnit účetní bilanci uplynulého a v nové pětiletce začínajícího 6. ročníku Mezinárodního benefičního festivalu DIDGERIDOO V JESKYNI 2016. Další festivalový ročník proběhl opět v letních dnech v sobotu 11. června 2016 v Jeskyni Výpustek v Moravském krasu, v kostele Jména Panny Marie a v kempu ve Křtinách.


 

Vstoupili jsme do druhé festivalové pětiletky a řádně ji společně a zvesela oslavili letošním mimořádným 6. festivalovým ročníkem. Mimořádným jako každý rok a to především účinkujícími – zástupci Československé didgeridoo scény a zahraničními hosty, obohacením programu o ne-didgeridoo aktivity pro návštěvníky, ročník opět mimořádným Vámi – převážně se usmívajícími a spokojenými návštěvníky a v neposlední řadě také pódiem, jež vytvořilo společný jeskynní oltář, na kterém Vám všem srdečně a hluboce DĚKUJI – viz foto níže.



Ano, oltář se stromy vrostlými do skály jeskyně, didgeridoo kořeny na Zemi před pódiem, svíčkami v mandalách, novým pódiovým plátnem, pestrobarevnějšími světly, dřevěnnými sochami (had držící indiánskou dýmku míru a andělská náruč) a v neposlední řadě silovými předměty – krystaly, amulety a přírodními artefakty. To vše jako výraz poděkování Vám a všem, kteří tvoří Didgeridoo v jeskyni. Jedna má kamarádka se sice obává jeskynního prostoru, že je v něm něco zlého a nedoporučuje mi nadále pořádat festival v této jeskyni. Je jí zde zle a již nemůže jezdit do jeskyně. Ale děkuji, že přijela alespoň do kostela a že má festival ráda. Pokud zde zažíváte něco podobného, napište prosím. Uvědomuji si, že jeskyně je zde od pradávna, za hranicí toho, co si dokážu představit a věřím, že hudba a dobrý záměr může přinést světlo i tam, kde nacisti, komunisti, vandalové a další, zneuctili svými mocenskými či malichernými počiny toto krásné místo, jenž v principu patří Zemi. Lidé jsou zde krátce a jsou naštěstí malými pány. Výše uvedené a fakt, že se o jeskyni obětavě stará Správa jeskyní ČR v čele s RNDr. Jaroslavem Hromasem, je pro mne ujištěním, že toto místo – Jeskyně Výpustek si zaslouží zvláštní péči a pozornost.  



Na začátku 6. ročníku jsem v úvodní řeči pod pódiem v jeskyni vyřkl závazný slib, že se pokusím s týmem o dosažení nového cíle – zvládnutí druhé festivalové pětiletky. A tak jsme společně odvážně i pokorně vstoupili do pomyslné 1. třídy základní festivalové školy. Jsme stále děti a hrajeme si, byť se u toho občas řádně zapotíme a pak naštěstí zaradujem. Bez báječného týmu – komunity – přátel občanského sdružení Jeskynní tep o.s., velkorysé Správy jeskyní ČR a úžasných (dovolím si říct) přátel Správy Jeskyně Výpustek, Vás účinkujících a návštěvníků, festivalových partnerů a dalších by festival rozhodně nebyl. S výrazem hluboké úcty tedy přistoupím k poděkování.



Poděkování

V noci jsem četl rozhovory se zajímavými osobnostmi historie a někdo moudrý řekl, že pokud v týmu někdo odvádí dobrou práci, rozhodně mu to řekni. Jak prosté a jak v dnešní době utlumené. Když si vzpomenu na školu, své bývalé šéfy a šéfové a na další „učitele motivačních pochval“, tak si říkám, že je lepší poděkovat raději 2x, než vůbec nebo pod vousy. Učinil jsem poprvé veřejně na festivalovém pódiu v jeskyni, stvrzuji ještě zde těmito slovy.
Týmově jsme v roce 2016 opět porostli, takže srdečně DĚKUJI týmu 28 dobrovolníků a 18-ti zástupcům Správy jeskyně Výpustek, kteří Vám připravili technický i personální prostor pro uspořádání této mimořádné akce. Opět smekám klobouk a hluboce děkuji neskonalé píli, komunikační šikovnosti a organizačním zkušenostem Evy Krutílkové (hlavní koordinátorce festivalu) a parťákovi do pohody i nepohody Martinovi Cibulkovi (hlavnímu technickému koordinátorovi). Dále hluboce děkuji přátelské trojce „3M“ – Mira, Marian a Michal, kteří od počátku festivalu tvoří základní pilíř festivalového týmu a stáli u zrození a protahovaném porodu festivalové vize. Pomáhají udržovat světlo (vnější i vnitřní), dávají pozor na Vaši bezpečnost a pohodu, foto-dokumentují a jsou zkušenou oporou dobrovolnického týmu.

      

www.jeskynecr.cz

Mimořádné poděkování si zaslouží generální partner festivalu Správa jeskyní ČR a hlavní partneři Správa jeskyní Moravského krasu a Správa Jeskyně Výpustek. Festival od začátku podporuje vynikající tým Správy Jeskyně Výpustek, kterému jsme neskonale vděční a nevím jak to lépe vyjádřit než takto – viz foto níže.



Festivalovou vizi se tak dařilo naplňovat i v časech těžkých a to nejen díky skvělým návštěvníkům, odhodlanému týmu, shovívavým účinkujícím, ale také díky partnerům a dárcům, kteří si zde zaslouží velké a srdečné PODĚKOVÁNÍ. 



www.alfaagency.cz



http://vzdelavanipavek.cz/



www.jurtaparty.cz



www.tokpic.com



www.zdilna.cz


Srdečně děkuji zástupcům Československé didgeridoo scény a dalším nezávislým tuzemským i zahraničním didge i ne-didge účinkujícím za vytvoření neopakovatelné atmosféry.
Atmosféry, kterou nelze vyjádřit slovy. Proto připomenu obrazy s uvedením jména účinkujících. 


Irena a Vojtěch Havlovi


Ondřej Smeykal


Za Hranicemi Ticha + Zuzana Váchová


Honza Vlach


Roman Rawin & Swayambhu


Didgeroid


LetRouRou


Mirka Kabourková


Pavel a Tobiáš Valovi


Bonusové vystoupení - Jan Hakr a Woodward


Jan Hlavsa


Ondřej Glogar


Busking Caravan


Radek Zítka


Aldaman


Ramivana


SEÑOR MARKÜSEN






Fireshow


Rishi Vlote

 
Jan Doležal


Drummidoo

,
Martin Konečný


Firewalking

Doprovodný program


Areál v dopoledním dešti, který nakonec ustal


Falun Gong aneb cvičením proti neuvěřitelnému násilí v Číně


Ateliér Dřevotvor a živé tvoření


Tradiční CAVE ART vytvárné aktivity pro malé i velké


Malování papírových didgerid z dílny Zdeňka Rollera


Pomáháme Tibetu alespoň na dálku (další připomínka čínské okupace a zabíjení svobody)


Zářící orgonity od Štědřicha


Večerní drum circle u ohnivé masky

Finanční rekapitulace
Oscilování pod nulou i nad nulou nás naučilo se nebát nepředvídatelného finančního kolísání, ale zároveň nás stále učí lépe balancovat ve sféře nezávislého a neziskového sektoru. Než zveřejním každoroční číselnou bilanci, chci uvést některé od sebe neoddělitelné souvislosti.

V rámci 4. festivalového ročníku v roce 2014 jsme si sáhli na nejhlubší organizační dno. Kdo zažil s námi, ví. Díky akci Fénix 2014 a nové posile týmu - Honzovi Sedláčkovi (nyní finanční vedoucí festivalu) se podařilo odrazit směrem k lepšímu zítřku. Proto je Didgeridoo v jeskyni šestým rokem nestátním, nezávislým a svébytným festivalem, který nečerpá žádné granty ani dotace od daňových poplatníků či nadací. Letos máme pouze 2 finanční partnery, kteří přispěli dohromady částkou 20.000 Kč. Tímto ještě jednou děkuji Alešovi Bártovi z Alfa Agency s.r.o. a Jardovi Pávkovi ze Vzdělávání Pávek s.r.o. Z tohoto úhlu finančního pohledu máme od počátku Vás, kteří platí vstupné a financují většinový díl rozpočtového koláče. Dále jsou zde „stánkaři-prodejci“ (neziskové aktivity neplatí), kteří věnují 10% svého zisku na organizační a benefiční účely.

Jako statutární zástupce neziskové organizace Jeskynní tep o.s. (právnická osoba zodpovídající za organizaci i účetnictví), investuji dobrovolnický čas (cca 400 hodin ročně) na organizaci festivalu (září 2015-červenec 2016). Dále dotuji sdružení občasným víkendovým příjmem z lektorské činnosti (vedle své hlavní pedagogicko-sociální práce). Letos jsem věnoval 10.000 Kč na snížení festivalového schodku a se zatuhlým úsměvem si uvědomil můj paradoxní postoj – člověk pracující v neziskovém sektoru – pedagogicko-sociální činnost s lidmi s autismem, mentálním a kombinovaným postižením od rané péče po dospělost, podporuje aktivity v neziskovém sektoru. Když jednou vyšla manželka Peťulka nad ránem z ložnice (cca 3:30), zaťukala si na čelo, láskyplně mě objala a řekla – ty jsi Zdeny fakt blázen. A šašek, muzikant a kdo ví, co ještě. Ano, už jsem se zmínil v článku Žonglování s osudem – viz níže.
Shrnu-li výše uvedené, toť veškerý festivalový příjem. Pak je kapitola výdaje, které každý rok optimalizujeme, nicméně nemůže být ne-štědří k těm, kteří přijedou bez nároku na honorář (někdy i cesťák). Těm skoro padesáti lidem, kteří 3 dny pracují na přípravě a realizaci festivalu. Nedat jim najíst a napít? Nepřispět na benzín? Nevěnovat jim jako dárek např. festivalové tričko, placku a samolepku na památku? Jako organizátor bych se styděl.

Nyní následuje tradiční tabulka vyúčtování, která shrnuje účetní bilanci Didgeridoo v jeskyni 2016. Jedná se o podklad ke každoročnímu vyúčtování Jeskynní tep o.s. a daňovému přiznání, tudíž veškeré příjmy a náklady jsou prokazatelné (pokladní doklady, faktury, převody na účtech).




Čísla neveselá, ale ne zas tak hrozná, aby se festival vzdal hned v první festivalové třídě. Některé faktory jako déšť, jenž dopoledne demotivoval mnoho návštěvníků, kteří si třeba s dětmi netroufli jít do studené jeskyně a pak se jít zpět „ohřát“ do deště a jarní teploty. Něco však změnit lze.

Níže rezervy, které jsem s týmem zmapoval a budeme na zlepšení pracovat v příštích letech.


Vstupné - stále nízké vstupné (na nezávislý celodenní a noční festival) nebo možná nízký počet platících návštěvníků. 226 v předprodeji a 105 platících lidí na místě. Celkem cca 330 platících návštěvníků. S tímto se pojí celková kapacita festivalu. Cca 100 lidí v organizačním týmu a účinkujících. Cca 120 VIP návštěvníků (partneři, soutěžní výherci, známí účinkujících, spolupracovníci a kamarádi). Mnozí mi říkají, ať snížím tuto položku. Já však namítám, že tito lidé se mohou rozhodnout přispět dobrovolně na organizaci a benefici. A každým rokem jich přibývá, proto není nutné počet limitovat. Být štědrý je důležitější. Ideál by asi byl 400-500 platících návštěvníků. Zkusíme optimalizovat propagaci a mírně zvedneme vstupné. Propagace už na podzim 2016 a předprodej bude začínat na začátku prosince (předvánoční poukazy) na ceně 480 Kč plné a 380 Kč zlevněné, což si myslím, že je za takovou akci jednou ročně únosné.

Propagace – náklady na propagační mix nejsou sice markantní, ale i ty lze optimalizovat, akce je už v povědomí 5 let a není třeba možná zacházet do neefektivních počinů. Zmenšíme objem tiskovin a náklady na služby výlepových firem. Pro představu je to 6000 Ks oboustranných letáků, 1000 Ks plakátů na období 2-6/2016. Služby jsou uvedeny v tabulce. Poprvé jsme zkusili s Festivalem Zdraví půlený Billboard v Brně (2ks). Zlevněná cena cca 4.000 Kč bez DPH i s tiskem za jeden billboard u frekventované silnice v Brně. Jako efektivní a nízkonákladové se jeví rádiové a čtenářské soutěže, články v nezávislých či rozumně placených médiích, rozhovory v Rádiu (Český rozhlas Olomouc, Rádio Signal z Brna), Facebook, mailing listy, sdílení mezi přáteli.

Stravné – letos jsme se snažili být štědří a z této položky ubereme jen drobné. Když si představím, že za celkovou příjmovou částku festivalu by někteří „slavní“ komerční umělci ani nevyjeli z domu, tak si uvědomím, že být štědrý k těm, kteří si to zaslouží, je důležitější než obraz kůrky chleba s vodou pro nádeníky. Každý účinkující a pracující v týmu dostal hlavní jídlo (výběr ze tří stánků), celodenní občerstvení v jurtě (back stage), festivalové tričko, placku, samolepku, zdarma ubytování v kempu a parkování. Každý dobrovolník dostal navíc 300 Kč na 3 dny jako příspěvek na občerstvení. Co ponížit? Asi jen nákupy na občerstvení, příště raději operativně dokoupit, máme na to kapacitu přes festivalový den.

Honoráře – to je složité téma a je od počátku řešeno individuální dohodou. Někdo přijede a zahraje bez nároku na honorář i cestu, jiný chce proplatit jen cestu a další chce proplatit obojí + přespání v penzionu. U zahraničních hráčů je standart, který jsme vyjednali s Ondrou Smeykalem, že je 400 Euro základ + plná penze. Což většině vykryje náklady na cestu a přinese drobný peníz. Letos jsme platili více za hlavního účinkujícího v jeskyni, ale věřím, že to stálo za to. Úlitba bohům, jak říká Jarda z jeskynní správy. Tři kategorie účinkujících zůstanou i nadále a ponechávám individuální dohodě mezi nimi. Každý má svůj příběh a postoj k životu a já to respektuji, platím či hluboce děkuji.

Partneři festivalu – je třeba získat větší počet partnerů, což je po večerech a při pedagogicko-sociální práci těžké. Je třeba si vyhrazovat čas přes týden na schůzky, hledání, jednání o partnerství a po té čas na dohody, komunikaci, spolupráci.
Budeme dále jednat s partnerem Nutrend D.S., a.s., který přispěl poprvé minulý rok na projekt Muzikoterapie pro děti se sociálně-zdravotními riziky v Dětském centru Ostrůvek částkou 50.000 Kč (šlo přímo DCO v Olomouci, mimo účetnictví festivalu). Srdečné díky proto patří Martině Zedníkové, spolumajitelce firmy Nutrend D.S., a.s., která se po návštěvě intervizního semináře k projektu Muzikoterapie 2015 (ředitelka DCO, lékař, psycholožka, fyzioterapeutka, zdravotní sestry, muzikoterapeutky, supervizorky – průběžné výsledky, vidoukázky kazuistik dětí, diskuse, rozvoj) rozhodla projekt finančně podpořit.

Výzva na závěr a nový začátek

Ti z Vás, kteří cítíte potřebu finančně pomoci festivalu, přečtěte si prosím článek pod tímto poděkováním a rekapitulací. Budu neskonale vděčný, když půjčka na vyrovnání letošního schodku nebude vysoká. Předem srdečně děkuji dobrovolným dárcům.

Rozhodl jsem se čelit nové výzvě i v osobním životě, který festival přímo i nepřímo ovlivňuje. Od příštího roku budu v sociálních službách pracovat už jen na půl a více se budu věnovat lektorské činnosti za peníze (výuka hry na didgeridoo, hudební a kreativní workshopy apod.), dále pro radost koncertovat s možností příležitostného výdělku a to i na ulici. Velmi mě inspirovala Mirka Kabourková, Ondřej Glogar a další, kteří hrají lidem na ulici a daří se jim rozveselit kolemjdoucí, kteří do klobouku ocení jejich um. A také jsem se rozhodl zrealizovat projekt, který 3 roky připravuji, který má zajistit potřebný rodinný i sociálně-benefiční rozpočet a nyní nastal čas na jeho realizaci. Spojil jsem síly s partnerem a přítelem, kterému 15 let věřím a se kterým budu makat na životaschopnosti a přínosu „projektu“ a hlavně finanční nezávislosti. Pokud se to podaří, peníze by neměly stát v cestě plnění festivalového snu a navíc se zrodí něco nového a smysluplného. Zkrátka a dobře – táhne mi na 40 a tak využiji své téměř 20-ti leté zkušenosti z neziskového pedagogicko-sociálního světa v ziskovém sektoru rehabilitačních služeb – více zatím neprozradím. 

Byť nám festivalová čísla nejednou málem zlomily vaz, festival přežil, rozdýchal to a to hlavní – svobodně žije a pokračuje dál, jak si společně přejeme. Tradičně poděkování, poklona, pokora Vám všem, kteří festival tvoříte. Jdeme dál dobrodružnou cestou napříč jeskyněmi, hudbou a rozmanitými lidskými příběhy...

Zdeněk Vilímek
zakladatel festivalu a statutární zástupce Jeskynní tep o.s.


DŮLEŽITÉ INFORMACE PŘED FESTIVALEMPoklidné vánoce v kruhu blízkých, zdraví a sílu do nového k-roku 2013 | Rekapitulace letošního 2.ročníku DIDGERIDOO V JESKYNI 2012 |

Za pořádající organizaci Jeskynní tep o.s. mi dovolte tradičně poděkovat a zveřejnit účetní bilanci uplynulého a v nové pětiletce začínajícího 6. ročníku Mezinárodního benefičního festivalu DIDGERIDOO V JESKYNI 2016. Další festivalový ročník proběhl opět v letních dnech v sobotu 11. června 2016 v Jeskyni Výpustek v Moravském krasu, v kostele Jména Panny Marie a v kempu ve Křtinách.


 

Vstoupili jsme do druhé festivalové pětiletky a řádně ji společně a zvesela oslavili letošním mimořádným 6. festivalovým ročníkem. Mimořádným jako každý rok a to především účinkujícími – zástupci Československé didgeridoo scény a zahraničními hosty, obohacením programu o ne-didgeridoo aktivity pro návštěvníky, ročník opět mimořádným Vámi – převážně se usmívajícími a spokojenými návštěvníky a v neposlední řadě také pódiem, jež vytvořilo společný jeskynní oltář, na kterém Vám všem srdečně a hluboce DĚKUJI – viz foto níže.



Ano, oltář se stromy vrostlými do skály jeskyně, didgeridoo kořeny na Zemi před pódiem, svíčkami v mandalách, novým pódiovým plátnem, pestrobarevnějšími světly, dřevěnnými sochami (had držící indiánskou dýmku míru a andělská náruč) a v neposlední řadě silovými předměty – krystaly, amulety a přírodními artefakty. To vše jako výraz poděkování Vám a všem, kteří tvoří Didgeridoo v jeskyni. Jedna má kamarádka se sice obává jeskynního prostoru, že je v něm něco zlého a nedoporučuje mi nadále pořádat festival v této jeskyni. Je jí zde zle a již nemůže jezdit do jeskyně. Ale děkuji, že přijela alespoň do kostela a že má festival ráda. Pokud zde zažíváte něco podobného, napište prosím. Uvědomuji si, že jeskyně je zde od pradávna, za hranicí toho, co si dokážu představit a věřím, že hudba a dobrý záměr může přinést světlo i tam, kde nacisti, komunisti, vandalové a další, zneuctili svými mocenskými či malichernými počiny toto krásné místo, jenž v principu patří Zemi. Lidé jsou zde krátce a jsou naštěstí malými pány. Výše uvedené a fakt, že se o jeskyni obětavě stará Správa jeskyní ČR v čele s RNDr. Jaroslavem Hromasem, je pro mne ujištěním, že toto místo – Jeskyně Výpustek si zaslouží zvláštní péči a pozornost.  



Na začátku 6. ročníku jsem v úvodní řeči pod pódiem v jeskyni vyřkl závazný slib, že se pokusím s týmem o dosažení nového cíle – zvládnutí druhé festivalové pětiletky. A tak jsme společně odvážně i pokorně vstoupili do pomyslné 1. třídy základní festivalové školy. Jsme stále děti a hrajeme si, byť se u toho občas řádně zapotíme a pak naštěstí zaradujem. Bez báječného týmu – komunity – přátel občanského sdružení Jeskynní tep o.s., velkorysé Správy jeskyní ČR a úžasných (dovolím si říct) přátel Správy Jeskyně Výpustek, Vás účinkujících a návštěvníků, festivalových partnerů a dalších by festival rozhodně nebyl. S výrazem hluboké úcty tedy přistoupím k poděkování.



Poděkování

V noci jsem četl rozhovory se zajímavými osobnostmi historie a někdo moudrý řekl, že pokud v týmu někdo odvádí dobrou práci, rozhodně mu to řekni. Jak prosté a jak v dnešní době utlumené. Když si vzpomenu na školu, své bývalé šéfy a šéfové a na další „učitele motivačních pochval“, tak si říkám, že je lepší poděkovat raději 2x, než vůbec nebo pod vousy. Učinil jsem poprvé veřejně na festivalovém pódiu v jeskyni, stvrzuji ještě zde těmito slovy.
Týmově jsme v roce 2016 opět porostli, takže srdečně DĚKUJI týmu 28 dobrovolníků a 18-ti zástupcům Správy jeskyně Výpustek, kteří Vám připravili technický i personální prostor pro uspořádání této mimořádné akce. Opět smekám klobouk a hluboce děkuji neskonalé píli, komunikační šikovnosti a organizačním zkušenostem Evy Krutílkové (hlavní koordinátorce festivalu) a parťákovi do pohody i nepohody Martinovi Cibulkovi (hlavnímu technickému koordinátorovi). Dále hluboce děkuji přátelské trojce „3M“ – Mira, Marian a Michal, kteří od počátku festivalu tvoří základní pilíř festivalového týmu a stáli u zrození a protahovaném porodu festivalové vize. Pomáhají udržovat světlo (vnější i vnitřní), dávají pozor na Vaši bezpečnost a pohodu, foto-dokumentují a jsou zkušenou oporou dobrovolnického týmu.

      

www.jeskynecr.cz

Mimořádné poděkování si zaslouží generální partner festivalu Správa jeskyní ČR a hlavní partneři Správa jeskyní Moravského krasu a Správa Jeskyně Výpustek. Festival od začátku podporuje vynikající tým Správy Jeskyně Výpustek, kterému jsme neskonale vděční a nevím jak to lépe vyjádřit než takto – viz foto níže.



Festivalovou vizi se tak dařilo naplňovat i v časech těžkých a to nejen díky skvělým návštěvníkům, odhodlanému týmu, shovívavým účinkujícím, ale také díky partnerům a dárcům, kteří si zde zaslouží velké a srdečné PODĚKOVÁNÍ. 



www.alfaagency.cz



http://vzdelavanipavek.cz/



www.jurtaparty.cz



www.tokpic.com



www.zdilna.cz


Srdečně děkuji zástupcům Československé didgeridoo scény a dalším nezávislým tuzemským i zahraničním didge i ne-didge účinkujícím za vytvoření neopakovatelné atmosféry.
Atmosféry, kterou nelze vyjádřit slovy. Proto připomenu obrazy s uvedením jména účinkujících. 


Irena a Vojtěch Havlovi


Ondřej Smeykal


Za Hranicemi Ticha + Zuzana Váchová


Honza Vlach


Roman Rawin & Swayambhu


Didgeroid


LetRouRou


Mirka Kabourková


Pavel a Tobiáš Valovi


Bonusové vystoupení - Jan Hakr a Woodward


Jan Hlavsa


Ondřej Glogar


Busking Caravan


Radek Zítka


Aldaman


Ramivana


SEÑOR MARKÜSEN






Fireshow


Rishi Vlote

 
Jan Doležal


Drummidoo

,
Martin Konečný


Firewalking

Doprovodný program


Areál v dopoledním dešti, který nakonec ustal


Falun Gong aneb cvičením proti neuvěřitelnému násilí v Číně


Ateliér Dřevotvor a živé tvoření


Tradiční CAVE ART vytvárné aktivity pro malé i velké


Malování papírových didgerid z dílny Zdeňka Rollera


Pomáháme Tibetu alespoň na dálku (další připomínka čínské okupace a zabíjení svobody)


Zářící orgonity od Štědřicha


Večerní drum circle u ohnivé masky

Finanční rekapitulace
Oscilování pod nulou i nad nulou nás naučilo se nebát nepředvídatelného finančního kolísání, ale zároveň nás stále učí lépe balancovat ve sféře nezávislého a neziskového sektoru. Než zveřejním každoroční číselnou bilanci, chci uvést některé od sebe neoddělitelné souvislosti.

V rámci 4. festivalového ročníku v roce 2014 jsme si sáhli na nejhlubší organizační dno. Kdo zažil s námi, ví. Díky akci Fénix 2014 a nové posile týmu - Honzovi Sedláčkovi (nyní finanční vedoucí festivalu) se podařilo odrazit směrem k lepšímu zítřku. Proto je Didgeridoo v jeskyni šestým rokem nestátním, nezávislým a svébytným festivalem, který nečerpá žádné granty ani dotace od daňových poplatníků či nadací. Letos máme pouze 2 finanční partnery, kteří přispěli dohromady částkou 20.000 Kč. Tímto ještě jednou děkuji Alešovi Bártovi z Alfa Agency s.r.o. a Jardovi Pávkovi ze Vzdělávání Pávek s.r.o. Z tohoto úhlu finančního pohledu máme od počátku Vás, kteří platí vstupné a financují většinový díl rozpočtového koláče. Dále jsou zde „stánkaři-prodejci“ (neziskové aktivity neplatí), kteří věnují 10% svého zisku na organizační a benefiční účely.

Jako statutární zástupce neziskové organizace Jeskynní tep o.s. (právnická osoba zodpovídající za organizaci i účetnictví), investuji dobrovolnický čas (cca 400 hodin ročně) na organizaci festivalu (září 2015-červenec 2016). Dále dotuji sdružení občasným víkendovým příjmem z lektorské činnosti (vedle své hlavní pedagogicko-sociální práce). Letos jsem věnoval 10.000 Kč na snížení festivalového schodku a se zatuhlým úsměvem si uvědomil můj paradoxní postoj – člověk pracující v neziskovém sektoru – pedagogicko-sociální činnost s lidmi s autismem, mentálním a kombinovaným postižením od rané péče po dospělost, podporuje aktivity v neziskovém sektoru. Když jednou vyšla manželka Peťulka nad ránem z ložnice (cca 3:30), zaťukala si na čelo, láskyplně mě objala a řekla – ty jsi Zdeny fakt blázen. A šašek, muzikant a kdo ví, co ještě. Ano, už jsem se zmínil v článku Žonglování s osudem – viz níže.
Shrnu-li výše uvedené, toť veškerý festivalový příjem. Pak je kapitola výdaje, které každý rok optimalizujeme, nicméně nemůže být ne-štědří k těm, kteří přijedou bez nároku na honorář (někdy i cesťák). Těm skoro padesáti lidem, kteří 3 dny pracují na přípravě a realizaci festivalu. Nedat jim najíst a napít? Nepřispět na benzín? Nevěnovat jim jako dárek např. festivalové tričko, placku a samolepku na památku? Jako organizátor bych se styděl.

Nyní následuje tradiční tabulka vyúčtování, která shrnuje účetní bilanci Didgeridoo v jeskyni 2016. Jedná se o podklad ke každoročnímu vyúčtování Jeskynní tep o.s. a daňovému přiznání, tudíž veškeré příjmy a náklady jsou prokazatelné (pokladní doklady, faktury, převody na účtech).




Čísla neveselá, ale ne zas tak hrozná, aby se festival vzdal hned v první festivalové třídě. Některé faktory jako déšť, jenž dopoledne demotivoval mnoho návštěvníků, kteří si třeba s dětmi netroufli jít do studené jeskyně a pak se jít zpět „ohřát“ do deště a jarní teploty. Něco však změnit lze.

Níže rezervy, které jsem s týmem zmapoval a budeme na zlepšení pracovat v příštích letech.


Vstupné - stále nízké vstupné (na nezávislý celodenní a noční festival) nebo možná nízký počet platících návštěvníků. 226 v předprodeji a 105 platících lidí na místě. Celkem cca 330 platících návštěvníků. S tímto se pojí celková kapacita festivalu. Cca 100 lidí v organizačním týmu a účinkujících. Cca 120 VIP návštěvníků (partneři, soutěžní výherci, známí účinkujících, spolupracovníci a kamarádi). Mnozí mi říkají, ať snížím tuto položku. Já však namítám, že tito lidé se mohou rozhodnout přispět dobrovolně na organizaci a benefici. A každým rokem jich přibývá, proto není nutné počet limitovat. Být štědrý je důležitější. Ideál by asi byl 400-500 platících návštěvníků. Zkusíme optimalizovat propagaci a mírně zvedneme vstupné. Propagace už na podzim 2016 a předprodej bude začínat na začátku prosince (předvánoční poukazy) na ceně 480 Kč plné a 380 Kč zlevněné, což si myslím, že je za takovou akci jednou ročně únosné.

Propagace – náklady na propagační mix nejsou sice markantní, ale i ty lze optimalizovat, akce je už v povědomí 5 let a není třeba možná zacházet do neefektivních počinů. Zmenšíme objem tiskovin a náklady na služby výlepových firem. Pro představu je to 6000 Ks oboustranných letáků, 1000 Ks plakátů na období 2-6/2016. Služby jsou uvedeny v tabulce. Poprvé jsme zkusili s Festivalem Zdraví půlený Billboard v Brně (2ks). Zlevněná cena cca 4.000 Kč bez DPH i s tiskem za jeden billboard u frekventované silnice v Brně. Jako efektivní a nízkonákladové se jeví rádiové a čtenářské soutěže, články v nezávislých či rozumně placených médiích, rozhovory v Rádiu (Český rozhlas Olomouc, Rádio Signal z Brna), Facebook, mailing listy, sdílení mezi přáteli.

Stravné – letos jsme se snažili být štědří a z této položky ubereme jen drobné. Když si představím, že za celkovou příjmovou částku festivalu by někteří „slavní“ komerční umělci ani nevyjeli z domu, tak si uvědomím, že být štědrý k těm, kteří si to zaslouží, je důležitější než obraz kůrky chleba s vodou pro nádeníky. Každý účinkující a pracující v týmu dostal hlavní jídlo (výběr ze tří stánků), celodenní občerstvení v jurtě (back stage), festivalové tričko, placku, samolepku, zdarma ubytování v kempu a parkování. Každý dobrovolník dostal navíc 300 Kč na 3 dny jako příspěvek na občerstvení. Co ponížit? Asi jen nákupy na občerstvení, příště raději operativně dokoupit, máme na to kapacitu přes festivalový den.

Honoráře – to je složité téma a je od počátku řešeno individuální dohodou. Někdo přijede a zahraje bez nároku na honorář i cestu, jiný chce proplatit jen cestu a další chce proplatit obojí + přespání v penzionu. U zahraničních hráčů je standart, který jsme vyjednali s Ondrou Smeykalem, že je 400 Euro základ + plná penze. Což většině vykryje náklady na cestu a přinese drobný peníz. Letos jsme platili více za hlavního účinkujícího v jeskyni, ale věřím, že to stálo za to. Úlitba bohům, jak říká Jarda z jeskynní správy. Tři kategorie účinkujících zůstanou i nadále a ponechávám individuální dohodě mezi nimi. Každý má svůj příběh a postoj k životu a já to respektuji, platím či hluboce děkuji.

Partneři festivalu – je třeba získat větší počet partnerů, což je po večerech a při pedagogicko-sociální práci těžké. Je třeba si vyhrazovat čas přes týden na schůzky, hledání, jednání o partnerství a po té čas na dohody, komunikaci, spolupráci.
Budeme dále jednat s partnerem Nutrend D.S., a.s., který přispěl poprvé minulý rok na projekt Muzikoterapie pro děti se sociálně-zdravotními riziky v Dětském centru Ostrůvek částkou 50.000 Kč (šlo přímo DCO v Olomouci, mimo účetnictví festivalu). Srdečné díky proto patří Martině Zedníkové, spolumajitelce firmy Nutrend D.S., a.s., která se po návštěvě intervizního semináře k projektu Muzikoterapie 2015 (ředitelka DCO, lékař, psycholožka, fyzioterapeutka, zdravotní sestry, muzikoterapeutky, supervizorky – průběžné výsledky, vidoukázky kazuistik dětí, diskuse, rozvoj) rozhodla projekt finančně podpořit.

Výzva na závěr a nový začátek

Ti z Vás, kteří cítíte potřebu finančně pomoci festivalu, přečtěte si prosím článek pod tímto poděkováním a rekapitulací. Budu neskonale vděčný, když půjčka na vyrovnání letošního schodku nebude vysoká. Předem srdečně děkuji dobrovolným dárcům.

Rozhodl jsem se čelit nové výzvě i v osobním životě, který festival přímo i nepřímo ovlivňuje. Od příštího roku budu v sociálních službách pracovat už jen na půl a více se budu věnovat lektorské činnosti za peníze (výuka hry na didgeridoo, hudební a kreativní workshopy apod.), dále pro radost koncertovat s možností příležitostného výdělku a to i na ulici. Velmi mě inspirovala Mirka Kabourková, Ondřej Glogar a další, kteří hrají lidem na ulici a daří se jim rozveselit kolemjdoucí, kteří do klobouku ocení jejich um. A také jsem se rozhodl zrealizovat projekt, který 3 roky připravuji, který má zajistit potřebný rodinný i sociálně-benefiční rozpočet a nyní nastal čas na jeho realizaci. Spojil jsem síly s partnerem a přítelem, kterému 15 let věřím a se kterým budu makat na životaschopnosti a přínosu „projektu“ a hlavně finanční nezávislosti. Pokud se to podaří, peníze by neměly stát v cestě plnění festivalového snu a navíc se zrodí něco nového a smysluplného. Zkrátka a dobře – táhne mi na 40 a tak využiji své téměř 20-ti leté zkušenosti z neziskového pedagogicko-sociálního světa v ziskovém sektoru rehabilitačních služeb – více zatím neprozradím. 

Byť nám festivalová čísla nejednou málem zlomily vaz, festival přežil, rozdýchal to a to hlavní – svobodně žije a pokračuje dál, jak si společně přejeme. Tradičně poděkování, poklona, pokora Vám všem, kteří festival tvoříte. Jdeme dál dobrodružnou cestou napříč jeskyněmi, hudbou a rozmanitými lidskými příběhy...

Zdeněk Vilímek
zakladatel festivalu a statutární zástupce Jeskynní tep o.s.


DŮLEŽITÉ INFORMACE PŘED FESTIVALEMPoklidné vánoce v kruhu blízkých, zdraví a sílu do nového k-roku 2013 | Rekapitulace letošního 2.ročníku DIDGERIDOO V JESKYNI 2012 |
TOPlist